Khamis, 13 April 2017

Tentang Diri

Aku yang sekarang
Bagaikan sepi yang membisu
Dalam kesunyian malam-malam kelabu
Terdiam dalam rasa sendu
Dan beku dalam kerinduan yang pilu

Aku yang sekarang
Bagaikan coretan-coretan di dinding
Dalam ruang kamar yang hening
Tertepi dalam ramainya dunia
Terbaring dalam mimpi yang belum nyata

Aku yang sekarang
Bagaikan nyalaan lilin kecil
Dalam terangnya cahaya suria
Nampak seolahnya tidak bernyala
Tertiup oleh bisikan-bisikan angin yang menyapa

Aku yang sekarang
Bagaikan kura-kura yang kehausan
Yang bercita-cita mengejar hambatan dunia
Dalam ayunan langkah sempit
Terdorong kuatnya tatapan imaginasi

Aku yang sekarang
Bagaikan burung yang ingin terbang
Yang tersisih dari gemerlapnya kehidupan
Mencuba bertahan daripada badai yang menyimpang
Melepaskan diri daripada cengkeraman kebebasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tentang Diri

Aku yang sekarang Bagaikan sepi yang membisu Dalam kesunyian malam-malam kelabu Terdiam dalam rasa sendu Dan beku dalam kerinduan y...